Szerző Bihari Péter
Műfajmegfelelés
{Mennyire
felel meg az adott regény a fantasy műfaji követelményeinek}
A regény sokkal
erőteljesebben alapul a mesén, mint a mitológián [l. „nem az
anyag és nem is a forma okozza a különbséget, hanem a vele
szemben felvett magatartás.„ (Kerényi Károly)].
Nem épít saját világot,
csak felhasználja a meglévő helyszínt, Budapestet, melynek
helyszíneit összemossa egy
mélyebben be nem mutatott Csodabudapesttel, mindezt azonban
csak a jelenségek szintjén, Csodabudapest hátteréről ui. nem
tudunk meg túl sokat. Transzóperenciáról sem tudunk meg szinte
semmit. Nincs a háttérvilág megírva. A megjelenő alternatív
valóságrészecskék a magyar népmesék formakészletét használják
jelen Budapestünk fikcionalizálására, a meghatározó esztétikai
minőség éppen ezért a „csodás” lesz, ami aztán ha nem is
profanizálódik teljes mértékben, de mindenképpen
racionalizálódik a műben.
Kilógnak a sci-fi elemek is.
Ugyanakkor a regény a helyszíneket metaforikusan mossa össze, ami
a fantasy idő- és térsíkok sajátja, ez pozitívum.
Tartalom/történet
{Mennyire
következetes a történet}
A
mese a családját vesztett főhős útkeresését ábrázolja
Budapest mesés szereplői által irányítva egészen
Transzóperenciáig. Tulajdonképp megtalálható benne sok
utaztatóregény-sajátosság. Kiugró következetlenségre nem
emlékszem benne. Maga a tartalom inkább érdekes, mint izgalmas.
(Sajnos a történet nem lesz annyira érdekfeszítő, hogy
izgalmassá válhasson) A
népmesék azért többnyire izgalmasak. Hiányzik a fantasynál elég
gyakorinak nevezhető heroikus vonulat is.
Stílus
{Mennyire jó
a prózastílus}
A mű stílusa
kiegyensúlyozott, jól olvasható, viszi magával az olvasót.
Segíti az olvasást a jó tördelés is. A párbeszédek is jól
illeszkednek a narrációba. Ugyanakkor a nyelvezet alig bővül
szépírói (művészi) irodalmi stílusjegyekkel.
Logika
{Mennyire
viselkednek és cselekednek logikusan, önmagukhoz hűen a karakterek, mennyire
logikusan felépített és következetes a történet}
A
rendőrnő viselkedése túlságosan főhős-központú, tehát nem
egészen következetes, de a mű
végén ez magyarázódik. A
főhős se viselkedik teljesen következetesen, amikor a nyomozást
választja a lány (Réka) megmentése helyett,
de ez reflektálódik is általa, tehát az író látja ezt a
dolgot, foglalkozik vele, és valamiféle magyarázatot is keres rá. Vágó tevékenysége is
(részben) nélkülözi a logikát, ha jobban meggondoljuk, milyen
mondvacsinált indokkal hagyja életben Vadász Böbét, ugyanakkor
Majer nénit simán kivégzi. Világos, hogy az író nem szerette
volna megölni minden pozitív mellékszereplőjét, de az erre
irányuló következetesség – akár az egyik, akár a másik
irányba – mégis úgy gondolom, a regény logikáját erősítette
volna, míg a vegyes megoldás gyengítette azt.
Az óriás ábrázolása kitűnő, viszont a jelleme kimerül egy
késszúrásban. Vágó sárkány mivolta nagyon gyors és teljes
átalakulásokat tartalmaz, itt én kevés konzisztenciát éreztem a
két forma között. Ugyanez igaz
azokban a jelenetekben is, amikor segítő vagy ártó (emberi)
formájában volt jelen. Pozitívum, hogy a mű végén többnyire a
karakterek összes kétséges döntése megmagyarázódik.
A regény
értékei
{Mennyire
jelentősek a regény értékei}
A
magyar népmesekincs regénybe ötvözését kitűnő ötletnek
tartom, aminek a megvalósítása is kitűnő. A szereplők, a
helyszínek megválasztása (West End, Parlament, stb.) is nagyon
ötletes és kreatív.
A regény
hiányosságai
{A regény
hiányosságai mennyire meghatározóak (minél nagyobb a pontszám, annál kevésbé
meghatározóak a hibák)}
Mindvégig
kérdéses volt számomra, hogy mi marad a meséből, ha kivesszük
belőle a csodás elemeket, s átbillentjük őket egy hétköznapi
történetbe. A válasz matematikai: a meséből is hétköznapi
történet válik. Két hétköznapi, profanizálódott világ között
billegnek a csodás elemek, s ez számomra a mindkét világból való
kiábrándulást jelenti (dezilluzionizmus). A mesék elvesztik
lényegüket, hátterévé válnak napjaink racionalitásának. Nem
ezt várom egy fantasy történettől.
Ugyanakkor a célzatos 'Harlan' névválasztással is problémáim
akadtak, mivel a többletjelentés, amire ez utalt volna, valahol
elveszett [jelenő és jelentett egysége alkotja a jelet (Saussure),
s ez esetben hol a jelentett fél?]. Így aztán az egész sci-fi
vonulatot nem tudtam a regényben értelmezni, különös tekintettel
Harlan Ellison munkásságára. Nem értettem a szerepét a
történetben, hogy hogyan kerül ide, s mit keres itt ez a sci-fi
író.
Cselekmény
{Mennyire
következnek egymásból a regény eseményei}
A regény
cselekményét csak ritkán szakítják meg epizódok, de azért néha
megszakítják. Akad pár rejtélyes dolog, ami nem volt teljesen
világos számomra (pl. a buszsofőr feltűnései), ami lehet ugyan
egyszerű csodás elem, ám mivel a buszsofőr karakter egy
cselekményalakító szereplő, a kiléte és minősége mégis
igényelne némi összefüggésrendszert.
Ugyanígy a főhős az alaptörténet szerint a családját kutatja,
ez a regény alapvető tartalma, ehhez képest a mese végén ennek
gyenge megoldását kapjuk: elmarad a családdal történő
találkozás, ami pedig indokolt lenne, hiszen az egész regény a
keresésükre épül. Nem lesz a találkozás helyett egy neki
megfelelő súlyú geg vagy csattanó sem a regény végén, ami a
találkozás aktusát pótolná és a keresésből fakadó
elvárásokat ellensúlyozva lezárná. Ehelyett egyszerűen egy írói
szempontból kényelmes megoldást kapunk a halálukkal. Ez itt
szerintem semmiképpen sem elegendő, nem jó megoldás. Szükség
lett volna egy bonyolultabb végkifejletre a családdal kapcsolatban,
vagy annak hiányában egy találkozásra a szülőkkel, mert a
kereséssel töltött idő nem nyer megnyugtató lezárást, s ebből
kifolyólag a regény fókusza kis mértékben sérül.
Karakterek
{Mennyire
összetettek a regény karakterei}
Alapvetően jól
dimenzionált hősökkel találkozunk, de a mélységeiket nem
ismerjük meg. A főhős élettörténetébe fokozatosan nyerünk
betekintést, a nyomozónő figurája sokáig a cselekedeteiből
adódik. Közbeékelt, dőlt betűs jelentések szakítják meg sok
helyütt a leírást, melyeknek a készítőjét nem mindig tudjuk
helyesen beazonosítani (ezek a gyanakvásunkat keltik fel bizonyos
szereplők tevékenységével kapcsolatban). Réka karakterét kicsit
aránytalannak érzem, a kezdeti egyetlen találkozás után a
történet második felében majdhogynem főszereplővé változik,
majd végül mindezt elfelejti.
Ugyanígy Vágó jellemét sem éreztem sziklaszilárdnak, egy
sárkány azért nagyon komoly hatalommal bíró meseszereplő,
akinek a megjelenése és pusztulása is heroikus-magasztos
értékkategóriába esik. Ehhez képest Vágónak sem az
interakciói, sem a pusztulása nem meghatározó, emlékezetes
esemény. Magasztos-heroikus értéket végképp nem képvisel. A
sárkány profanizálódása lenne a megfelelő írói válasz,
azonban egy profanizálódott sárkány profanizálódott módon kell
viszonyuljon a küzdelemhez és környezetéhez is, magyarán nem
tűzokádással, hanem teszem azt adóívekkel kellene ellenfelei
életére törnie, ami a groteszk felé vinné el a történetet. A
szituáció mindenképp nehéz, írói leleményt igényelne a
megoldása. Mindenesetre a fenti problémát csak zavarként, a
jellem erőtlenségeként tudtam értelmezni.
Dialógusok
{Dialógusok}
Ha pusztán a
dialógusok alapján szeretnénk elkülöníteni a regény
szereplőit, nem minden esetben lennénk sikeresek. Összevetve a
dialógusokat bármely szépirodalmi drámával, alapvető elvárásnak
tűnik a maximális pontszámhoz, hogy a jellemek pusztán a
dialógusok alapján (az esetek többségében) elkülöníthetőek
legyenek. Úgy éreztem, itt ez nem teljesen lehetséges, vagy
amennyiben mégis, pusztán tematikus alapon, a párbeszéd tárgya,
és nem a minősége alapján.
Ugyanakkor a párbeszédek más szempontból nagyon is jól
sikerültek, pörgősek, nem gagyik, életszagúak. Kevés köztük a
klisé, és általában az adott szituációra reflektálnak, azt nem
beszélik túl, önmagukat nem ismétlik, nem értelmezik.
Szerencsére jellemzően hiányzik az önreflexió is. Alapvetően
jónak tartom a regény dialógusait.
Szálak
{Mennyire
észrevehetetlenek és jól szervezettek a szálak}
Ahogy haladtam a
történetben, úgy nyertek értelmet bizonyos mellékszálban
ábrázolt események, dőlt betűvel tördelt kitérők. Nem
emlékszem a regényben magára hagyott, kapcsolat nélküli
mellékszálra. A mellékszálak az esetek többségében a főszálra
irányultak, és a főszál kellemes észrevétlenségben haladt. Az
egyetlen veszélyes szituáció az egymással is kapcsolatba hozható
Ella-mellékszálak esete volt, amelyek majdnem felépítettek egy
párhuzamos, a másikra irányuló újabb főszálat a regény kétharmadánál
(kisebb mértékben ilyen volt egyébként Vágó gyilkossága ill.
gyilkossági kísérlete is). Ám aztán ez az irányvonal
fokozatosan elhalt, és a cselekményre sem volt különös hatással.
Nézőpontok
{Mennyire
jól szervezettek és harmonizálnak egymással a nézőpontok}
A regény több
nézőpontot is használt párhuzamosan: Harlan, Ella, Vágó, Vadász
Böbe, (pár mondat erejéig Virág), a mindentudó elbeszélő,
valamint a dőlt betűs jelentéseket küldő ismeretlen nézőpontját.
Nem találtam a használatukban különösebb rendszert, inkább úgy
éreztem, az író a legkifejezőbb vonatkoztatási rendszert keresi
a következő és következő jelenet megalkotásához. Nem tartom
ezt hibának, mivel a nézőpont-váltások jellemzően nem a
főszálra estek. Azt viszont a szerkezet
szempontjából hátránynak értékelem, amit a szálaknál is
írtam, hogy a fentiek közül három szereplő nézőpontja vált
hangsúlyosan, de aránytalanul elkülönülővé: Harlan, Vágó és
Ella nézőpontja.
Ezek
közül a történet kb. 90%-ban Harlan, kb. 5%-ában Vágó és
5%-ban Ella nézőpontjából láthattuk az eseményeket, ezt
túlságosan nagy különbségnek érzem.
Azért gondolom ezt hibának, mert az Ella által fémjelzett
mellékszálak egymással kapcsolódva árnyaltan majdnem egy második
történetegység, egy aránytalan párhuzamos főszál felé vitték
el a szerkezetet, ahogy írtam is, és ez semmiképp sem lett volna
hasznos a Harlan nézőpontját követő, túlnyomórészt Harlannal
foglalkozó regényben. Vágó megjelenései ugyanígy kapcsolatba
hozhatóak voltak egymással, de a Harlan nézőpontját követő
főszállal nem (nem arra irányultak). Szerencsére ezek a
mellékszálak eléggé rövid életűek voltak, és hamar
megszűntek.
Leírások
{Mennyire
szépen fogalmazott a szöveg, mennyire művésziek a leírások}
A leírások nem
törekednek művészi kifejezésmódra. Legfőbb
céljuk az események világos, néha retrospektív, de mindenképpen
modern megközelítése. A nyelvezet nem jeleskedik írói-költői
retorikai elemekben sem.
Alapjában véve mindenhol jól gördülő leírásokkal találkozunk, de
néha akadnak mondatok (olykor dialógok), amelyek megtörik ezt a
homogén harmóniát („Nahát, mennyi Jószág! – hallatszott a
távolból Vágó vidám hangja.”
Ritmus
{Mennyire
gördülékeny az adott mű ritmusa}
Az események
lassú bevezetése után a nyomozás és életveszély képei
váltakozva vezetnek a történet egyre érdekesebb mélységeibe, a
párbeszédek és leírások illesztése is jó.
A dőlt betűs részek (a jelentések Samsung mobilról küldve) egy
eltérő szövegegységnek tekinthetők, amelyek külön ritmust
csempésznek a szövegbe, cserélődve az antiqua fejezetrészekkel,
viszont a megjelenésük véletlenszerű, még csak tematikus alapon
sem periodikus, így a ritmustényezőt végül nem erősítik. Valamint a regény
lezárása, úgy éreztem, kizökkent ritmusú a középső mezőnyhöz
képest, a Vágóval történő találkozás nincs szinkronizálva az
igazi fináléval,
túl gyorsan és túl hangsúlytalanul zajlik (és zárul a
történet). A végső, lezáró részek gyakorlatilag nyugodt
tempójúak, de nem a végsőkig feszült, nagy csatát követik,
hanem csak annak paródiáját. Úgy tűnik tehát, hogy nincs
fókuszált vagy jól szerkesztett fináléja a regénynek.
Fókusz
{Mennyire
fókuszált az adott mű}
Az illeszkedés
és a dolgok egymásnak megfelelése, egymásra hangolása egészen
jó. Csak a már jelzett kisebb problémákat érzékeltem. Az
események előreutalás és visszautalás formájában is
érintkeznek egymással, a hősök minőségileg megfelelnek
egymásnak és a velük történő konfliktusoknak, az egyetlen
kivétel Vágó személye.
Az utazás története folyamatos, az események a fő szervező
elvvel kapcsolatosak, a cselekvések általánosságban a fő
konfliktusra irányulnak. Nem nagyon tapasztaltam kilógó részeket.
Szerencsére nincsenek fontos párhuzamos konfliktusok se, amelyek
megzavarnák a nyomozás folyamatára fókuszáló utazást egyéb
fontos eseményekkel és problémákkal. Az író kerüli az
ismétléseket is. A regényt alapjában véve eléggé összetartó
alkotásnak gondolom.
Időkezelés
{Mennyire
átgondolt és logikus a mű időkezelése}
Az időtényező
különösen fontos pontja a műnek, hiszen éppen hogy kibillen, és
egyes helyeken lényegesen gyorsabban telik, mint máshol. Mindez
azonban, úgy éreztem, majdnem teljesen kihasználatlan maradt: a
történetidő a retrospektív nyitás után a teljes történetben
mindvégig egységesen (lineárisan)
futott, ami önmagában
pozitívum, de ugyanakkor szegénységi bizonyítvány is egy
időmanipulációról szóló regényben.
Nem voltak ugyanis eltérő idősíkokon zajló regényírói szálak, nem
jelentek meg az eltérő idők az előre- vagy visszautalások
szintjén sem. Tematikusan se volt az időgyorsuló világ
kihasználva: amíg a dolgok gyorsabban vagy lassabban történtek
Harlannal, nem történt egy eltérő idejű, különösebben fontos
esemény valahol máshol. (A férfi esete a pohár vízzel egy apró
kitérő volt e lehetőségek irányába, ami sajnos nem folytatódott
semmivel később.) Nem voltak jövőbeli vagy múltbéli utazások,
előreutalások sem. A jelenen kívül az idővonal egyetlen
erőteljesen ábrázolt pontja Harlan múltja, s a rá épülő
retrospektivitás, amely egyszerre rejtélyes is. A regény témaválasztásából adódó hátránynak
tartom, hogy a „hol volt, hol nem volt” kezdet egy fiktív időbe
és térbe helyezte az egész
történetet, amit azonban az író a pontos helyszínek és idősík
bevonásával (jelenkor) rögtön cáfolt is. Ugyanakkor
Transzóperencia térbeli helyzete és létezése is lehetett volna
időtől függően kétséges vagy relatív, de ez sem következett
be. Végül még a helyszíne is pontosan meghatározódott. A „hol
volt, hol nemvolt” felvezetés egyébként a regény során
többször elhangzott, mégpedig a Réka nevű főhőssel
kapcsolatban, aki valóban kizökkent a térből (a főhős pedig az
időből), valamint a lány létezése („nemvolt”) is
megkérdőjeleződött.
Ez nagyon jó játéklehetőséget jelentett volna, ami azonban
sajnos javarészt kihasználatlan maradt, mivel a történet nem
helyezett erre a megfelelésre sem utalásokat, sem cselekményszintű
történéseket.
A főhős kiemelkedő képessége is az idő szabad kezelésében
rejlett, ami cselekményszinten szintén nem realizálódott: nem
jelentek meg jövőbeli vagy múltbéli idősíkokból adódó igazi
problémák, még a gyorsan forgó Kacsalábú kastélyban
történteknek sem voltak igazi időbeli hozadékai (írói játékok),
a többféle különböző idősíkot kihasználó események.
Csak tartalmi utalások történtek rájuk (Harlan
emlékezetvesztései, illetve a férfi esete, aki nem jutott el a
pohár vízig).
Energetika
{Az egyes
irodalmi elemek ismételt és ismételt előfordulása mennyire gyakori
(szóismétlésektől a hatáskeltő elemek ismételgetéséig). Minél több az ismétlés,
a pontszám annál kisebb.}
Gyakorlatilag
csak a Samsung mobilról küldött jelentések ismétlődtek, mintegy
altszólamaként a nyomozás folyamatának. Ilyen értelemben ezek
nem tekinthetőek a minőséget rontó ismétlődéseknek, mivel
ritmustényezőként értelmeződtek. A téma pedig nagyon eredeti.
Eklektika
{Más
művekből átvett és felhasznált elemek gyakorisága (beleértve ebbe a
vendégszövegeket is). Minél nagyobb a szám, a pont annál kisebb.}
A „Harlan”
név
használata volt egyedül problémás, ez a név már „foglalt”,
ez egy sci-fi író neve. Ha egy másik író felhasználja, kell
hogy legyen ennek a használatnak valamiféle célja, hogy miért
teszi. Itt nem volt ilyen, vagy nem derült ki. Ezen
kívül a
meseelemek is átvett formáknak tekinthetőek, ám ezeket nem
értékeltem negatívumként, mert az emberiség kollektív
közkincsei.
Információk
{Mennyire
okosan adja át az író az olvasónak a történet megértéséhez szükséges
információkat (beleértve ebbe a késleltetés minden formáját).}
Mindentudó
elbeszélővel van dolgunk, aki azonban nem lép az olvasóval
közvetlen kapcsolatba, nem szól ki a regényből. Az információkat
közvetlenül és a karakterein keresztül is megosztja velünk, a
kalandok kapcsán a késleltetés eszközével azonban csak ritkán
él. Bár a
főhős gyermekkorát jól eltitkolja hosszú időn keresztül, a
rejtély leleplezése nem paradigmaváltó lépcsőfokokon keresztül
történik, hanem egyszerűen elmesélődnek a főhősnek. Ez
végtelenül leegyszerűsített rejtély-leleplezési mód, ennél
mindenképpen több kellett volna.
Harcok
{Mennyire
jól megírtak a küzdelmek, illetve milyen mértékben tudják kihasználni a mögöttük
lévő tétet.}
A történet
küzdelmeit, harcait nem tartom igazán jól sikerültnek, pedig ez
fontos eleme egy fantasy regénynek. A hős első harca az
animátorral még csak nem is ábrázolódik, ami még menthető a
retrospektivitással, amivel utólag elmesélik, illetve a hős
kiemelkedő képességének, és az erre épülő rejtélynek a
figyelembe vételével. Az óriással folytatott harc szürreális és
pillanatszerű, azonban a kimenetele nem oszt és nem szoroz (a főhős
védett), magyarán nincs mögötte tét, s ezért nem, és nem is
lehet izgalmas.
Vágó és Vadász Böbe dialógusa nem is tekinthető küzdelemnek,
mint ahogyan Majer néni leölése sem.
A
végső küzdelem Vágóval pedig, az elégő emberek ellenére is
groteszk, egyáltalán nem félelmetes sajnos, inkább valamiféle
bohóckodásnak tűnik, annyira nincs előkészítve, a többi
eseménnyel szinkronizálva.
A főgonosz és a főhős párbaját nem így illik ábrázolni,
ennyire előkészítetlenül és ennyire hirtelen. Azok a regények,
amelyek komolyan veszik a küzdelmek bemutatását, a különböző
párhuzamos főszálakon futó eseményeket a végső fináléban
szinkronizálják, itt hullanak le az álarcok, itt derülnek ki a
szövetségek és buknak el a belső ellenségek. Itt következnek be
a vis maiorok. Ezek mind olyan dolgok, amiket elő kell készíteni a
történet során. Az nyilvánvaló, hogy jelen esetben az író nem
dolgozhatott párhuzamos főszálakkal, mivel csak egyetlen főszála
volt, ám a rejtélyek és információk kezelésében viszont szabad
keze volt. Márpedig az információk szakszerű manipulálásával
legalább annyira elő lehet készíteni a felbukkanó karaktereket,
a bekövetkező eseményeket (csapdákat és lelepleződéseket),
mint párhuzamos főszálak alkalmazásával. Sajnos azonban itt
szinte semmiféle előkészítés nem történt meg.
Befejezettség/lezárás
{Mennyire
lezárt/befejezett a mű, illetve mennyire jól sikerült a lezárás.}
A fentebb
leírtak tekintetében szerintem érthető, miért nem tudok a
befejezésre maximális pontszámot adni. Bár a kérdések
megválaszolódnak, a dolgok a helyükre kerülnek és az események
átláthatóvá válnak, valójában mindez csak a töredéke annak,
ami itt szükséges lett volna.
Emellett fontos momentum még az utolsó mondatokban kifejeződő
befejezés, ahogyan az író abbahagyja a történetet. Úgy vettem
észre, itt gyakorlatilag egy befagyasztás történik,
a főhős a kalandok során megismerte csodás képességét, ami a
következő kalandok során kerül majd kibontásra. Úgy érzem, ez
jó végszó az én munkámhoz is.
Az értékelés pontszámait csak az összes értékelés végén tesszük közzé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése